sunnuntai 24. tammikuuta 2016

Raskauden kulku

Ajattelin vähän kertoa mun raskauden kulusta alusta, suurinpiirtein tähän päivään.
Mistä kaikki alkoi. No hyvin perustavalla eli menkat jäi pois ja mä ajattelin, et ei en mä kuitenkaan oo raskaana. Meni pari viikkoa ja edelleenkään ei menkkoja kuulunu. Silloin oli juhannus viikko ja käytiin sitten apteekista ostamassa testi ihan vaan nyt varmuudeks.
Mulla oli ainoona oireena oikeestaan vaan se et tosiaan ne menkat oli myöhässä ja tissit pirun kipeet.
Mun mies oli jo paljon ennenku tehtiin testi ihan varma et oon, mähän en sitä siis meinannut uskoa testienkään jälkeen.



Kuitenkin tein ekan testin 17.6.15 jolloin siihen tosiaan ilmaantui heti noi kaks viivaa. 
Tein vielä varmistus testin seuraavana päivänä, kun niitä sattui 2 siinä paketissa olemaan.
Toinen testi näytti myös samantien kahta viivaa. 

Se tunne oli jotain sanoinkuvailematonta, vieras tunne täynnä rakkautta ja onnea. Mun sisällä tosiaan kasvaa pieni ihmisen alku<3
Laskettu aika 8.2.16

Siitä alkoi uusi elämä, opettelu sun uuden vartalon kanssa eläminen. Lopetin tupakoinnin samantien ton ensimmäisen testin jälkeen ja soittelin neuvola ajat yms. Silloin oli siis raskausviikkoja 6+2 eli hyvin varhasilla viikoilla mentiin.
Kävin siihen asti salilla siis tosi aktiivisesti 5-7 krt viikossa ja reenasinkin tosi kovaa. Reenit muutin samantien paljon kevyeimmiks enkä enää uskaltanut mitään kyykkyjä yms. tehä.
Olin ehkä turhankin varovainen, mutta pelattiin varmanpäälle ettei vain satu mitään.




RV 7+5

Mun vatsa alko pyöristyä jo tosi alussa ja tän raskauden peittely siitä syystä olikin todella hankalaa.
Olin viikolla 10 raskaana, kun salilla mulle tuli pukuhuoneessa joku vanhempi nainen kehumaan mun söpöä pientä pyöristynyttä vatsaa. Ja samalla viikolla mun miestä meni joku tuntematon ulkomaalainen mies onnittelemaan ja kyselemään kumpi tulee. No siinävähän kiusallinen tilanne, kun tosiaan vasta niin alussa, ettei edes ensimmäinen kolmannes kulunut vielä. Eikä edes oltu kerrottu siinä vaiheessa muille, kun mun siskolle ja äidille.



RV 11+1

Tossa vaiheessa meistäkin toi vatsa tuntu jo hiiiirveeen isolta :D
No olihan se jo pyöristynyt vähän normaaliin mun vatsaan nähden.

Ihmiset alkokin jo juoruilemaan viikoilla 11-13 kun olin, että oonko mä raskaana.
Noilla viikoilla taidettiin sitten muillekin läheisille perheelle ja ystäville kertoa.


RV 14+5

Ensimmäinen kolmannes ohi. Sai huokasta helpotuksesta ja jännityksestä, että kaikki mennyt ongelmitta siihen asti ja hyvin.
Mulla ei oo missään vaiheessa ollut mitään pahoinvointia alkuraskaudessa. 
Ainoastaan super väsymys et oisin voinut vaan nukkua. Tissit oli tosi kipeet ja ne turpos jonkunverran siinä alussa jo. Muita oireita ei ollut.


RV 18+0

Tähän mennessä oltiin jo muutto saatu onneksi pois alta ja muutama viikko asuttu Tampereella.
Näillä viikoilla alkoi jo vatsa olemaan selvästi raskausmasu.
Kun alussa tuntu et luuleekohan ihmiset vaan, että oon lihonut :D
Olin jo ottanut napakorunkin pois kun se alko tuntumaan niin kireältä. Napa aavistuksen pullistunu ulospäin.

Vauvan ensimmäisiä hyvin hentoja liikkeitä aloin tuntemaan siinä viikoilla 16-17


RV 20+1 

Rakenneultra oli meillä tuona päivänä ja saatiin tietää, että meille tulossa helmikuussa pikku prinsessa.
Mun mies oli ihan varma alusta asti jo, että tyttöhän sieltä tulee. Samoin mun äiti ja sisko oli kanssa tyttö linjalla. Itsekin enemmän olin sitä mieltä mut silti en ollut ihan varma kummastakaan sukupuolesta. Tähän mennessä siis tolla masuvauvalla ollut kokoajan tyttö lempi nimi ja se siis saikin pysyä, kun kerran tytyhän sielä on. 
Toi oli ihanaa aikaa, kun nyt sai vapaasti ruveta ostelee kaikkea ihania tyttö vaatteita<3


RV 20+4
Vielä kun meni osa housuista jotenkuten jalkaan. Alkoi olla jo niillä rajoilla. Ja melkee ylin nappi olikin auki jos oli vähän pidempi paita.



RV 20+6
Vatsa oli niin söpö pieni kumpu tässä vaiheessa <3

Suunnillen näillä paikkeilla rupesin syömään lisärautaa matalan hemoglobiinin takia.
Onneksi sen avulla sitten se lähtikin kivasti nousuun.
Myös salmiakkia oon joutunu vetämää kokoajan, koska verenpaineet veteli tosi matalalla aina jossain vaiheessa.
Molemmat on mulla luonnostaan matalat ja raskaus vielä madaltanut entisestään,



RV 21+0
Tässä vaiheessa raskautta mulla rupes oikeestaan paino vasta nousemaan. Alkuraskaudessa se vaan putos muutamia kiloja, vaikkei mitään pahoinvointia ollutkaan. Söin ihan normaalisti niinkuin aina ennenkin. En käynyt salilla ennen enää muutamaan viikkoon ollenkaan ennen meidän muuttoa, koska oltii irtisanottu meidän salikortit. Luultavasti mun lihakset koki jotakin hävikkiä niin siitä johtui painon tippuminen.
Siinä mulle tulikin sitten semmonen parin kk reenitauko salilta.


RV 21+3
Mun autossa matkustaminen pidempiä matkoja alkoi olla jo tässä vaiheessa vähän ikävää kun vatsa painoi sen verran ja selkä kipeytyi.
Penkin selkänoja onki siitä asti hilautunu aina pikkuhiljaa alemmas ja alemmas.




RV 24+2
Tässä vaiheessa olin hankkinut jo parit mamma legginssit.
Ei toivoakaan enään housujen saamisesta jalkaan ja normaalit legginssit paino hyvin ikävästi alavatsaa.
Mamma legginssit erittäin mukavat!
Vaatteiden valinta ei siis ollut enää kovin laaja alainen enää mitä pukea.
Joku pitkä paita mikä kävi leggareitten kanssa.
Mitään muita mamma vaatteita en ostanut.




RV 26+3
Mua alkoi vaivata issias, kun oltiin näillä viikoilla oltu koko vklp reissussa ja autossa istumista tuli paljon. Sunnuntaina, kun kotiuduttiin tuli yhtäkkiä sänkyyn mentäessä järkyttävä kipu alaselkään ja pakaraan. Seuraava päivä menikin levossa, kun jokainen kääntyminen aiheutti vihlontaa.
Se onneksi helpotti muutaman päivän levolla, eikä enään noin pahana tullut.
Joskus aina vihottelee, mutta ne on ohimeneviä vihlaisuja.

Neuvolassa samottiin johtuvan vauvan asennosta ja painosta issias hermoon.

Tässä kohtaa olin palannut taas salille muutaman kk tauon jälkeen.
Reenailu tuntui aika raskaalta aluksi, kun olihan tolle masulle kertynyt kokoa siinä ajassa huomattavasti.
En käynyt mitenkään orjallisesti tai noudattanut enää mitään tiettyä reeni kaavaa vaan tein ihan oman jaksamisen mukaan.
Jalkoja en voinut hirveesti edes reenailla, kun rupesi supistuksia tuntumaan jos vähänkin tein kovemmin ja useita eri liikkeitä jaloille.





RV 28+3
Kenkien jalkaan saaminen tässä vaiheessa jo hyvin hankalaa. Ennenkun saatiin hommattua pitkä kenkälusikka, joutui toi mies niitä mulle jalkaan auttamaan.
Lyhyenä naisena osottautuu monikin asia vaikeaksi, kun vatsalle kertyy kokoa.
Pitkä kenkälusikka oli kyllä niin loisto ostos!



RV 29+2




RV 31+3




RV 31+4



RV 32+4
Mun vatsa alkoi olla jo tosi iso tässä vaiheessa. Olokin jo tosi raskas kannatella näin isoa vatsaa.
Tää vatsa on pyöristynyt nätisti vaan eteenpäin kunnon palloksi eikä levinnyt juurikaan sivulle.
Monet sanonukki, että näyttää kun ois jonku pallon nielassu.
Takaapäin ei myöskään vieras ihminen edes tietäis, että oon raskaana.




RV 33+1
Tää taitaa olla viiminen päivä jolloin oon lähössä salille. Jouluviikolla kävin vielä viimisen kerran ja sillon laitettiin kortti puoleksi vuodeksi raskaustauolle. Oli jo reenaminenkin ton ison pallon kanssa raskasta ja harjotus supistuksia rupes sillontällön tulee, eli näin parhaaks et nyt vaan lepoa loppuraskaus.
Sitten kerkeen taas, kun vauva syntynyt, niin palailla salille ja reenata entistä kovemmin.



RV 34+3
Uutena vuoten oltiin lähdössä kaveri pariskunnalle uuden vuoden viettoon.
Mietin et mitä ihmettä laitan päälle kun ois ihan kiva ees vähän jtn juhlavampaa laittaa, mutta mikään ei mahdu päälle. Mitään mamma vaatteita leggareitten lisäks en siis oo ostanu, koska oon pärjänny omilla mitkä on vaa joustanu hyvin.
Ton mekko sattu mun etee ihan sattumalta, kun hm kävin. maksoi 5 e alessa ja on niin joustavaa materiaalia, että veny hyvin mahankin kanssa. Mekossa on siis semmosta kimalletta mikä nyt ei tosin tosta kuvasta erotu niin ei oo ihan perusmusta.



36+5
Tähän mennessä mulle tullut painoa suunnilleen 10 kg lisää lähtöpainosta. Eli jos lasketaan alkuraskauden painon tippuminen niin reilut 10kg.
En oo kyllä missään vaiheessa miettinyt tai ottanut mitään ressiä painosta. Tulkoon senverran, kun tulee. Mitään ylimäärästä ei kyllä oo pahemmin onneksi tullut, kaikki vaan ton ison kasvavan vatsan myötä. Oon syönyt normaalisti, ja herkutellut kun siltä tuntunu.
Kun paino alko olee siinä reilu 60 kg niin kyllä se aika hurjalta tuntu et yli 60kg huiii.

Vatsan iho on pysyny kyllä hyvin mukana, eikä oo tullut raskausarpia onneksi yhtään. Niitä mä oikeestaan oon vaan aina välillä pelänny, kun toi iho on niin pinkeenä.
Joka päivä alusta asti oon hyvin rasvannut ihoa, ehkä siitä edes vähän ollut jeesiä. Pysynyt iho ainakin kosteutettuna jos ei muuta.

Turvotusta ollu jonkuverran kyllä kropassa.
Sormissa nyt etenkin loppua kohden huomaa.
Aamulla tuntuu sormet jäykiltä ja yks sormus minkä jossai vaiheessa siirsin turvotuksen takia keskarista nimettömään, alko olemaan jo nimettömässäkin niin kiree et jos oisin vähänkin pitkittäny, ois sen joutunu leikkaamaa irti.
Pidin jääpussia sormessa ja sen jälkee kylmän hanan alle ja saippuaa liukasteeksi. Aikamoisella pyörittämisellä ja kiskomisella sain sen viimein onneks pois.



37+0
Odotellaan jo kovasti pikku prinsessan maailmaan tuloa. Ei malttais oottaa enään yhtään, haluis vaan sen pienen jo tänne meidän luo<3
Ei oo kyllä hirveemmin mitään merkkejä tulostaan vielä antanut. Ainoastaan noita harjotus supistuksia ollu jonku verran. Ei ollenkaan mitään kipeitä supistuksia vielä.
Painoakin tällä pikkusella pitäs jo olla painoarvion mukaan tässä vaiheessa niin hyvin ettei enää ois mitään ongelmaa jos tulis jo kohta.
Toivonkin ettei menis ainakaan hirveesti yli lasketun ajan. Niin iso olotila jo!
Tää masuvauva on ainakin hyvin aktiivinen liikkuja ja tuntuu välillä ettei tyyppi nuku ollenkaan, on niin kiva riehua vain. Alkaa toisella olemaa jo ahtaat paikat. Välillä näyttää et toinen yrittää tulla masun läpi. <3



Kaikenkaikkiaan mun raskaus siis on sujunut helposti, ilman mitään pahempia oireita ja vaivoja.
Kaikki myös kyselly, onko tullu mitää raskausajan himoja, no ei niitäkää!
Selvitty tänne asti ilman pahoinvointia, kamalia kipuja yms. niin toivotaan että sujuu loppuviikot niin hyvin kuin suinkin tän pallomasun kanssa voi sujua!




<3A


2 kommenttia: